Een goed werkende buitenboordmotor vergroot het plezier op het water. Niks is vervelender dan startproblemen of plotselinge uitval van de motor. In deze blog lees je bruikbare tips en informatie over hoe je je buitenboordmotor in de beste staat houdt. De meest voorkomende problemen worden behandeld.
Tip 1 - Brandstof
Sinds de introductie van de nieuwe brandstof E10 ervaren veel van onze klanten problemen met hun motor. Dit komt omdat E10 snel verouderd. Als gevolg hiervan kunnen in sommige gevallen al na drie weken startproblemen ontstaan. Er ontstaat een drabbige substantie die motoronderdelen doen verstoppen met startproblemen als gevolg. Om problemen tijdens het varen te voorkomen adviseren wij iedereen om geen E10 te tanken, maar over te stappen op E5 of de duurdere brandstofsoorten.
Handige tips over brandstof
- Brandstof dat ouder is dan 4 week kan niet meer gebruikt worden voor een buitenboordmotor.
- Ga je een buitenboordmotor voor een langere tijd (4+ weken) niet gebruiken? Laat de buitenboordmotor leeg draaien.
Vuile brandstof
Tip 2 - Varen op zoutwater
Vaar je op zoutwater? Gebruik dan Teflonspray om de kappen, het staartstuk en de motor zelf in te spuiten voor betere bescherming tegen zoutwater. Nadat je op zoutwater hebt gevaren is het belangrijk om de motor door te spoelen met zoet water. Verwijder tevens zoutresten, dit kan zorgen voor lelijke aanslag.
Buitenboordmotor spoelen
Tip 3 - Koelstraal buitenboordmotor
De herkenbare waterstraal achter je motor. Wanneer je gaat varen is het ontzettend belangrijk om altijd de koelstraal van je motor te controleren. De koelstraal is eigenlijk een optisch controle middel zodat iedereen snel kan zien of de motor zichzelf koelt. Bij normaal gebruik adviseren wij om eens in de 2 a 3 jaar de impeller (het schoepenrad die het water naar de motor oppompt) te vervangen. De impeller is een relatief goedkoop onderdeel, maar ontzettend belangrijk om tijdig te vervangen. Tijdens een grote onderhoudsbeurt wordt de impeller altijd vervangen. Gelukkig hebben veel moderne motoren beschermingssystemen om oververhitting van de motor tegen te gaan.
Handige tip voor koeling
- Heb je het idee dat de motor wel koelt maar geen koelstraal? Probeer eventueel de uitgang van de controle straal te reinigen met een eventuele saté prikker.
Tip 4 - Olie
De meeste buitenboordmotoren gebruiken 10W30 motorolie. Een 2-takt motor gebruikt mengsmering olie die toegevoegd moet worden aan de benzine. Het staartstuk zelf wordt voorzien van staartstuk olie zodat alle draaiende onderdelen goed gesmeerd blijven.
Handige tip
- Controleer regelmatig de oliepijl.
Olie controleren
Tip 5 - Propeller
Soms kan het gebeuren dat je tijdens het varen een object in het water raakt. Meestal merk je dit nauwelijks in de boot. Om dure reparaties te voorkomen is het belangrijk om de propeller te controleren op schade. Is het blad van de propeller afgebroken, beschadigd of krom? Vervang deze altijd. De propeller kan in onbalans raken waardoor het mechanisme achter de propeller (de draaiende onderdelen) op de verkeerde manier op elkaar inslijten of zelfs lekkage ontstaat waardoor het staartstuk vol loopt met water met alle gevolgen van dien.
Tip 6 - Schone brandstoftank
Zorg er altijd voor dat de brandstoftank van je motor schoon is. Water en vuil is funest voor de motor en benzine. Oude ijzeren tanks kun je het beste vervangen door een plastic brandstoftank. Hiermee sluit je roest aan de binnenzijde van de tank uit. Ben je van plan om lange tijd niet te varen en heb je nog flink wat benzine in de tank? Gebruik een brandstofstabilisator om de brandstof te conserveren.
Handige tip
- Kies voor een polyetheen brandstoftank
Tip 7 - Schoonmaken buitenboordmotor
Om de laklaag van het staartstuk te beschermen, raden wij aan om deze regelmatig schoon te maken. Hiermee voorkom je dat het staartstuk vaal van kleur wordt.
Handige schoonmaak producten
- Bioclean voor vaar- en kalkaanslag
- Honda Wax & Shine voor lakbescherming
Tip 8 - Onderhoud buitenboordmotor
Wanneer je veel of weinig vaart adviseren wij elk jaarlijks onderhoud aan je buitenboordmotor. Hierdoor blijven de reparatie kosten laag en blijft de motor zijn waarde goed behouden.
Handige tip
- Breng je buitenboordmotor in de winterperiode, zo mis je niks van het vaarseizoen.
Tip 9 - Stalling buitenboordmotor
Het is belangrijk dat je op tijd de buitenboordmotor uit het water haalt voordat het begint met vriezen. Om de motor op de juiste manier te stallen is het belangrijk dat de motor leeg is van resterende brandstof. Zorg ervoor dat de motor geen brandstof meer heeft, dit voorkomt verstoppingen in de leidingen.
Handige tips om brandstof uit de motor te krijgen
- Laat de buitenboordmotor op Aspen draaien of leeg lopen.
Tip 10 - Warmdraaien
Het warmdraaien van de motor word vaak vergeten, maar is erg belangrijk. Zo zorg je er voor dat het olie opwarmt en het slijtage voorkomt. Het warmdraaien van een buitenboordmotor duurt gemiddeld maar één minuut.