• +31 (0) 595 44 44 23
  • Klantbeoordeling 9.1/10 Klantbeoordeling 9.1/10 (187 beoordelingen)

10 Tips voor een goed werkende buitenboordmotor

Een goed werkende buitenboordmotor vergroot het plezier op het water. Niks vervelender dan startproblemen of plotselinge uitval van de motor. In deze blog lees je bruikbare tips en informatie over hoe je je buitenboordmotor in de beste staat houdt. De meest voorkomende problemen worden behandeld.

Welke benzine voor een buitenboordmotor?

 

Sinds de introductie van de nieuwe brandstof E10 ervaren veel van onze klanten problemen met hun motor. Dit komt omdat E10 snel verouderd. Als gevolg hiervan kunnen in sommige gevallen al na drie weken startproblemen ontstaan. Er ontstaat een drabbige substantie die motoronderdelen doen verstoppen met startproblemen als gevolg.

Om problemen tijdens het varen te voorkomen adviseren wij iedereen om geen E10 te tanken, maar over te stappen op E5 of de duurdere brandstofsoorten.

 

 

Startproblemen met de buitenboordmotor

Negen van de tien keren zijn startproblemen van een buitenboordmotor toe te schrijven aan oude benzine die leidingen en eventueel de carburateur verstopt. Zorg daarom altijd voor schone benzine. Breng je motor langs voor onderhoud wanneer de startproblemen blijft aanhouden. De carburateur van je buitenboordmotor kunnen wij professioneel voor je reinigen. Hapert de buitenboordmotor bij vol gas of valt volledig uit? Ook hier is een brandstofprobleem vaak de oorzaak. Neem contact met ons op voor technisch advies.

Belangrijke informatie over brandstof

  • Brandstof dat ouder is dan 4 week kan niet meer gebruikt worden voor een buitenboordmotor.
  • Ga je een buitenboordmotor voor een langere tijd (4+ weken) niet gebruiken? Laat de buitenboordmotor leeg draaien.

Varen op zoutwater

Gebruik teflonspray om de kappen, het staartstuk en de motor zelf in te spuiten voor betere bescherming tegen zoutwater. Nadat je op zoutwater hebt gevaren is het belangrijk om de motor door te spoelen met zoet water. Verwijder tevens zoutresten, dit kan zorgen voor lelijke aanslag.

 

 

Controleer altijd de koelstraal van de buitenboordmotor

De herkenbare waterstraal achter je motor. Wanneer je gaat varen is het ontzettend belangrijk om altijd de koelstraal van je motor te controleren. De koelstraal is eigenlijk een optisch controle middel zodat iedereen snel kan zien of de motor zichzelf koelt. Tip: heb je het idee dat de motor goed koelt maar de controlestraal niet uit de motor komt? Gebruik bijvoorbeeld een saté prikker om eventueel vuil te verwijderen. Bij normaal gebruik adviseren wij om eens in de 2 a 3 jaar de impeller (het schoepenrad die het water naar de motor oppompt) te vervangen. De impeller is een relatief goedkoop onderdeel, maar ontzettend belangrijk om tijdig te vervangen. Tijdens een grote onderhoudsbeurt wordt de impeller altijd vervangen. Gelukkig hebben veel moderne motoren beschermingssystemen om oververhitting van de motor tegen te gaan.

 

Welke oliën gebruikt een buitenboordmotor?

De meeste buitenboordmotoren gebruiken 10W30 olie. Een 2-takt motor gebruikt mengsmering olie die toegevoegd moet worden aan de benzine. Het staartstuk zelf wordt voorzien van staartstuk olie zodat alle draaiende onderdelen goed gesmeerd blijven.

 

Controleer de propeller regelmatig

Soms kan het gebeuren dat je tijdens het varen een object in het water raakt. Meestal merk je dit nauwelijks in de boot. Om dure reparaties te voorkomen is het belangrijk om de propeller te controleren op schade. Is het blad van de propeller afgebroken, beschadigd of krom? Vervang deze altijd. De propeller kan in onbalans raken waardoor het mechanisme achter de propeller (de draaiende onderdelen) op de verkeerde manier op elkaar inslijten of zelfs lekkage ontstaat waardoor het staartstuk vol loopt met water met alle gevolgen van dien.



Zorg voor een schone brandstoftank!

Zorg er altijd voor dat de brandstoftank van je motor schoon is. Water en vuil is funest voor de motor en benzine. Oude ijzeren tanks kun je het beste vervangen door een plastic brandstoftank. Hiermee sluit je roest aan de binnenzijde van de tank uit. Ben je van plan om lange tijd niet te varen en heb je nog flink wat  benzine in de tank? Gebruik een brandstofstabilisator om de brandstof te conserveren.

Een buitenboordmotor is eenvoudig schoon te maken

Om de laklaag van het staartstuk te beschermen, raden wij aan om deze regelmatig schoon te maken. Hiermee voorkom je dat het staartstuk vaal van kleur wordt. Tip: gebruik BioClean of een ander krachtig schoonmaakmiddel om vuil van het staartstuk te verwijderen.

Hoeveel olie heeft een 2-takt motor nodig?

In de meeste gevallen is een mengverhouding van 1:50 voldoende voor de meeste 2-takt buitenboordmotoren. In het onderhoudsboekje van de motor staat ook altijd aangegeven hoeveel olie nodig is. Wij adviseren je graag over de juiste mengverhouding.

 

Na hoeveel uur varen is een onderhoudsbeurt nodig?

Wanneer je gemiddeld tussen de 25 en 40 uur vaart adviseren wij elk jaarlijks onderhoud aan je buitenboordmotor . Hierdoor blijven de reparatie kosten laag en blijft de motor haar waarde goed behouden.

Tip: breng je motor tijdens de wintermaanden langs, zo hoef je niet onnodig lang te wachten wanneer het seizoen begint. Direct weer het water op wanneer jij dat wilt.