• +31 (0) 595 44 44 23
  • Klantbeoordeling 9.1/10 Klantbeoordeling 9.1/10 (192 beoordelingen)

Sloep varen in de praktijk

Handige tips

Tijdens het varen wil je natuurlijk zoveel mogelijk genieten. Toch kunnen er soms problemen zich voordoen. In dit artikel geven je advies over scenario’s die tijdens het varen kunnen voorkomen. Ook lees je hier handige onderhoudsadvies en handige tips voor de motor, buiskap en de romp.

  • Tijdens het varen
  • Motor
  • Buiskap
  • Onderhoud van een sloep

Advies voor tijdens het varen

Wat moet ik doen als ik vast gevaren ben met de sloep?

Wanneer je bent vast gevaren met de boot, probeer dan in dezelfde lijn naar achteren te varen. Lukt dit niet? Zet dan de motor omhoog en probeer de boot naar achteren te drukken met een peddel of pikhaak. Is er in de buurt een andere boot dat kan helpen? Probeer dan samen met de andere boot jouw boot lot te slepen.

Hoe kan het dat mijn sloep langzamer gaat varen?

Het kan voorkomen dat jouw boot steeds langzamer gaat varen, vaak gebeurd dit door aangroei onderop de boot. Door de aangroei krijgt de boot meer weerstand. Mocht de boot plotseling langzamer gaan varen, dan is de kans groot dat er iets geraakt is met de propeller. De propeller is dan inwendig kapot en er zal een nieuwe geplaatst moeten worden. In beide gevallen kan het geen kwaad om door te varen.

Advies over de (buitenboord) motor

Welke brandstof moet ik tanken?

Wij adviseren iedereen om de premium brandstoffen te tanken. Zoals: Euro 98, Shell V-Power, BP-Ultimate. Deze brandstof heeft een lager ethanol gehalte dan Euro 95 (E10). Wanneer je E5 tankt blijft de brandstof langer van goede kwaliteit. E10 trekt van nature vocht aan. Dit houdt in dat na verloop van tijd (soms wel na 4 weken) er water in de tank komt. Dit zorgt voor problemen met de motor die kunnen verschillen van slecht functioneren tot aan helemaal niet meer functioneren van de motor.

Wat moet ik doen met oude brandstof?

Oude brandstof kun je het beste afvoeren. Veel gemeentes bieden de mogelijkheid aan om (in veel gevallen gratis) de brandstof af te laten voeren.

Wat moet ik doen wanneer ik verkeerde brandstof heb getankt?

Heb je Euro 95 in plaats van Euro 98 getankt? Dan is er niets aan de hand, je kunt gewoon door varen en de eerst volgende keer weer Euro 98 tanken. Hou wel de kwaliteit van de brandstof goed in de gaten.
Heb je echter diesel getankt? Ga dan zo snel mogelijk naar de dealer om de motor na te laten kijken. De motor zal niet/niet goed lopen op diesel. Ook zal de onverbrande diesel teruglopen tussen de zuigerveren het carter in en het oliepeil doen stijgen, met alle gevolgen van dien!

Wat moet ik doen als er water in de tank zit?

Zorg dat de tank leeggemaakt wordt en gespoeld wordt met brandstof. Dit omdat er geen waterdeeltjes in de tank mogen achterblijven. Lukt dit niet, kom dan bij ons langs.

Wat moet ik doen wanneer de motor tijdens het varen uitvalt?

Kijk eerst of er nog voldoende brandstof aanwezig is. Is dit het niet, kijk of er alarmsignalen zijn afgeven. Geen signalen? Probeer de motor te starten, lukt dit nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.

Wat moet ik doen wanneer de motor niet start?

1. Staat de gashendel in zijn neutraal
2. Zit er brandstof in de tank
3. Is de ontluchtingsnippel open
4. Is de brandstof opgepompt via de pompbal?

Doet de motor het niet via de elektrische start en lijkt het de accu te zijn die leeg is? Zet dan het contact aan en trek de motor via het trekkoord aan (motoren tot 30pk).

Wat moet ik doen als mijn motor onder water heeft gelegen?

Als de motor onder water heeft gelegen zorg dan dat deze zo snel mogelijk bij de dealer terecht komt. De olie dient ververst te worden, carburateur moet worden gereinigd, bougies moeten schoongemaakt/vervangen worden en de brandstoffilter moet worden vervangen.

Wat gebeurt er als ik met mijn motor iets heb geraakt onder water?

Haal de motor omhoog en kijk of je iets vreemd kunt zien aan de propeller. Is een blad erg beschadigd of is hij krom? Zorg dan dat er zo snel mogelijk een nieuwe propeller gemonteerd wordt. Kun je niets zien aan de propeller? Probeer dan weer een stuk te gaan varen, voel je geen rare trillingen of heeft de motor geen vermogensverlies? Dan kunt je doorvaren. Heeft de motor plotseling minder trekkracht en komt hij niet meer op snelheid, dan is de propeller inwendig stuk en zal er een nieuwe gemonteerd moeten worden.

Wat moet ik doen als de motor geen koelstraal meer heeft?

Kijk of het gaatje waar de koelstraal uitkomt verstopt zit. Door met een paperclip of een andere dun langwerpig voorwerp in het gat te prikken kan opgehoopt vuil weggehaald worden. Heeft dit geen effect gehad en koelt de motor nog steeds niet? Zorg dan dat de motor voor inspectie bij de dealer komt.

Advies over de buiskap

Wat kan ik doen tegen schimmel in de buiskap?

Schimmel in de buiskap betekend dat er vocht in heeft gezeten. Dit is te voorkomen door de boot beter te ventileren. Bijvoorbeeld door de boot na het varen nog een tijdje open te laten liggen voordat je kap weer dicht doet.

Waarom gaat mijn buiskap erg zwaar dicht?

De buiskap wordt onder spanning gemonteerd, de eerste keren om de buiskap dicht te maken gaat zwaarder doordat het stof nog moet rekken. Een paar goeie regenbuien zorgen ervoor dat uiteindelijk de buiskap eenvoudiger dicht gaat.

Kan de buiskap open blijven staan als ik de sloep vervoer op trailer?

Ja, de buiskap hoeft niet gedemonteerd te worden wanneer je de sloep op een trailer vervoert. Zorg er wel voor dat je de buiskap volledig afsluit, inclusief het afdekzeil. Op de snelweg met snelheden van boven de 100km/h is dit geen probleem voor een buiskap.

Hoe maak ik de ramen van de buiskap schoon?

Voor het schoonmaken van de ramen kan glasreiniger gebruikt worden. En voor optimale glans kan er gebruik gemaakt worden van snelglans raamspray.

Onderhoud van sloep

Wat voor onderhoud heeft een sloep nodig?

Een polyester sloep heeft relatief weinig onderhoud nodig. Elk jaar schoonmaken en poetsen is voldoende voor een sloep. Wanneer de sloep uitgerust is met kunststof teak kun je deze jaarlijks met kunststofpoets behandelen.

Wanneer is antifouling nodig?

Antifouling is aan te bevelen wanneer de boot de volledige zomer in het water ligt en er veel last is van aangroei onderaan de boot.

Om de hoeveel maanden/jaren moet een motor van een sloep een onderhoudsbeurt?

Een buitenboordmotor moet ieder jaar een beurt hebben. Een keer in de 3 jaar moet de motor een grote beurt. Bij een grote beurt wordt ook de impeller vervangen.

Wanneer heeft een motor zijn eerste onderhoudsbeurt nodig?

Een nieuwe buitenboordmotor heeft na 20 vaaruren zijn eerste onderhoudsbeurt nodig.